sól

Sól: gdzie się ukrywa?

Sól: wprowadzenie

W dzisiejszym wpisie na tapet idzie sól, czyli chyba najpowszechniejszy produkt spożywczy, używany do przyprawiania potraw.

Jakie są dziennie normy spożycia? Ile gramów zjada statystyczny Polak? Czy sól jest tylko w solniczce? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi poniżej. Miłej lektury!

Sól: ile i dlaczego?

Zacznijmy od tego, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dzienna podaż soli w diecie nie przekraczała 5g [KLIK].

Jak to wygląda w praktyce? IŻŻ podaje, że Polacy spożywają średnio około 10g dziennie, co daje dwukrotne przekroczenie normy.

Zbyt duże i długotrwałe spożycie soli może się wiązać z występowaniem nadciśnienia tętniczego, wyższym ryzykiem udaru mózgu, raka żołądka oraz otyłości. Chyba nie warto ryzykować, prawda?

Sól: czy tylko w solniczce?

Jeśli chcemy rozwiązać problem nadmiernej konsumpcji soli musimy zacząć się edukować i wiedzieć, gdzie się ona znajduje. Ku zdziwieniu wielu osób: sól z solniczki to tylko pewna część całkowitego jej spożycia. Najwięcej sodu dostarczy nam wysokoprzetworzone jedzenie, do którego sól jest dodawana na etapie produkcji.

Gdzie ją znajdziemy?

  • pieczywo- zawartość soli będzie oczywiście zależna od rodzaju pieczywa, zazwyczaj wynosi ona około 1,5%
  • płatki kukurydziane- jedna porcja (30g) to już 9% dziennej normy
  • nabiał- najwięcej będą miały sery podpuszczkowe dojrzewające (nawet ok. 4%), a serek wiejski w jednym opakowaniu ma ponad 1g soli
  • wędliny i wędzone ryby
  • ketchup
  • warzywa z puszki i kiszone
  • fast- foody
  • słone przekąski takie jak paluszki czy chipsy
  • solniczka (dania dosalane w domu i restauracjach)

Poniżej kilka przykładów:

Sól: jaką wybrać?

Jeśli chodzi o zawartość sodu to nie ma większego znaczenia jaką sól wybierzecie. Natomiast osobiście polecam sól jodowaną, ponieważ jest ona jednym z głównych źródeł tego pierwiastka w naszej diecie.

Co zrobić?

Przy wszystkich chorobach i schorzeniach istotną rolę odgrywa profilaktyka. To dzięki niej może nam się dłużej i lepiej żyć. Nie każę Wam rezygnować ze wszystkich wyżej wymienionych produktów. Proszę jedynie o rozsądne komponowanie posiłków, ograniczenie spożycia produktów wysokoprzetworzonych, używanie ziół do przyprawiania i edukowanie bliskich (szczególnie starszych) o tym jak niebezpieczna może być sól dla ich serca i mózgu.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższy artykuł dał Ci troszkę do myślenia. Przeanalizuj swoją dietę. Sprawdź czy nie ma w niej za dużo soli i żyj zdrowo! 🙂

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Podziel się opinią

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Jeden komentarz

  1. Pingback: Zapotrzebowanie kaloryczne- jak je obliczyć? - Lelcia kalkulator