Posłuchaj mnie na:

Urlop – jak nie przytyć i utrzymać zdrowy styl życia?

Urlop – jak nie przytyć i utrzymać zdrowy styl życia?

Urlop jest przeznaczony jest na odpoczynek – nie ma co do tego wątpliwości. Często chcemy odpocząć nie tylko od pracy, ale również od wszelkich ograniczeń i restrykcji m.in. związanych z dietą i aktywnością fizyczną. Podczas wyjazdów, w związku ze zmianą miejsca i trybu dnia, ciężej jest nam utrzymać nasze nawyki (aby dowiedzieć się, jak działa nawyk, odsyłam Cię do artykułu „Nawyki – jak je skutecznie przekształcać i zmieniać?”). Nie ma co się dziwić – z każdej strony kuszą nas smakowite przekąski, kolorowe drinki na all inclusive oraz lokalne przysmaki. Jakich wyborów dokonywać podczas wakacji? Czy tydzień lub 2 tygodnie urlopu są w stanie zaszkodzić zdrowiu i zrujnować dotychczasowe efekty?

Spędź swój urlop aktywnie

Wówczas, nie będziesz nadmiernie martwić się większą ilością spożytych pokarmów. Oczywiście, nie chodzi o to, aby szukać hotelu wyposażonego w siłownię lub codziennie rano wstawać o świcie na jogging (chyba, że lubisz!). Opcji jest wiele! Staraj się dużo spacerować, podziwiając piękne widoki. Możesz również spróbować sportów wodnych, takich jak paddleboarding czy windsurfing. Jeśli prócz morza, w pobliżu znajdują się również góry (jak np. na Bałkanach, na Maderze czy Wyspach Kanaryjskich), wybierz się na przechadzkę wyznaczonymi szlakami – może być naprawdę pięknie!

Wakacje na własną rękę – czyli Ty tu rządzisz

Jeśli organizujesz wyjazd na własną rękę np. do apartamentu i bez wyżywienia – nic nie stoi na przeszkodzie, aby odżywiać się zdrowo! Robiąc zakupy w oddalonym od centrum miasta supermarkecie, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy i gotować zdrowo i tak, jak lubisz!

Jedząc na mieście, wybieraj świadomie

Jeśli jadąc na wakacje chcesz odpocząć od gotowania lub nie masz do tego warunków – dobrze zastanów się nad wyborem restauracji. W knajpkach blisko plaży lub w centrum miasta, bardzo często cena nie idzie w parze z jakością i smakiem podawanego jedzenia. Polecam w pierwszej kolejności zapoznać się z opiniami na temat danej restauracji. Warto również zwrócić uwagę na ilość dań w karcie – im krótsze menu, tym większe prawdopodobieństwo, że produkty są świeże i wysokiej jakości!

Będąc w restauracji, postaraj się komponować pełnowartościowe posiłki. Wybierz danie zawierające warzywa lub dobierz do niego sałatkę. Również lepszym wyborem będą potrawy grillowane, pieczone lub duszone zamiast smażonych.

Wakacje all inclusive – idź na kompromis

Im więcej produktów i potraw mamy przed oczami, tym najprawdopodobniej więcej jesteśmy w stanie zjeść. Jednak, jeśli nauczysz się prawidłowo dobierać składniki, all inclusive może okazać się Twoim sprzymierzeńcem! Zazwyczaj na szwedzkim stole znajdziesz duży wybór warzyw, produktów zbożowych oraz mięso i ryby przyrządzone na wiele różnych sposobów. Nie musisz oczywiście ograniczać się do jałowego ryżu z sałatką – pamiętaj jednak, aby zachować umiar. Nie zapominaj również, że jedzenie Ci nie ucieknie! Zamiast nakładania produktów na dwa talerze, weź do stolika mniejszą ilość jedzenia, a w razie potrzeby sięgnij po dokładkę.

Co z napojami? Nie ma co ukrywać, all inclusive jest najbardziej znane z nieograniczonego dostępu do napojów alkoholowych. Myślę, że nie ma co rozwodzić się nad jego negatywnym wpływem na organizm, bo z pewnością masz tego świadomość. Podchodząc do baru, staraj się wybierać np. wytrawne wino, zamiast kolorowych drinków z dużą ilością cukru.

Znajdź złoty środek

Oczywiście, nie musisz cały czas sięgać wyłącznie po prozdrowotne potrawy i nabijać 10 000 kroków. Jeśli jednego dnia masz ochotę przeleżeć kilka godzin na leżaku z mrożoną kawą – śmiało! Postaraj się jednak kolejnego dnia wybrać na długi spacer lub zwiedzanie. Jeśli masz smaka na gofra z bitą śmietaną – smacznego! Zjedz go jednak świadomie, powoli, delektując się jego smakiem.

Nie przejmuj się za bardzo – to Twój urlop!

Super, jeśli podczas urlopu będziesz kontynuować dotychczasowe nawyki i dokonywać zdrowych wyborów. Jednak urlop rządzi się swoimi prawami. Ma on służyć odpoczynkowi i regeneracji, więc nie skupiaj się nadmiernie na jedzeniu. Lody lub gofry na wakacjach to nie powód do wywoływania wyrzutów sumienia. Tydzień lub dwa tygodnie nie są w stanie zaprzepaścić całego roku zdrowego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej!

Jeśli mimo wszystko czujesz niepokój przed zbliżającym się urlopem i nie wiesz jak postępować w jego trakcie – zapraszamy na konsultację dietetyczną lub psychodietetyczną, podczas której zaplanujemy odpowiednią dla Ciebie strategię!

Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Name*
Email*