Posłuchaj mnie na:

Ksylitol czy erytrytol?

ksylitol czy erytrytol

Ksylitol czy erytrytol?

Cukier i jego historia

Sacharoza z trzciny cukrowej została odkryta w Nowej Gwinei. Jej przybycie do Europy było kwestią czasu. Na początku XV wieku rozpoczęto masowe uprawy trzciny cukrowej w Hiszpanii i Portugalii.

W XVIII wieku Wielka Brytania postanowiła zatrzymać import cukru do Europy, dzięki czemu rozwinięto techniki pozyskiwania go z buraków.

Obecnie globalnie produkowane jest- 165 mln ton cukru rocznie, z czego aż 80% stanowi ten pozyskiwany z trzciny cukrowej.

Cukier i jego wpływ na zdrowie

Z roku na rok spożycie cukru wydaje się być coraz większe. Naukowcy donoszą, że może się to wiązać z rozwojem wielu chorób, między innymi otyłości, cukrzycy czy też choroby wieńcowej.

WHO rekomenduje, aby kalorie pochodzące z cukrów nie przekraczały 10% kalorii spożytych w ciągu całego dnia. Przy diecie 2000 kcal jest to maksymalnie 200 kcal. Odpowiada to 50 g cukrów, przy czym nie wliczamy tu cukru mlecznego czy tego, który pochodzi z owoców.

Największym problemem są słodzone napoje. Nie posiadają one ważnych składników odżywczych, nie zapewniają sytości, a dostarczają ogromne ilości kilokalorii i cukrów!

Osoba, która spożywa codziennie 2000 kcal wypijając jedną puszkę napoju energetycznego z grafiki przekracza górą granicę WHO dotyczącą rekomendacji spożywanych cukrów.

Zamienniki cukru

W związku z narastającym problemem otyłości i zbyt dużą konsumpcją cukrów, na rynek trafiają coraz to nowe jego zamienniki. Jednak warto pamiętać, że cukier to cukier, nawet jeśli ma dopisek „kokosowy”.

W dzisiejszym wpisie omówię jedne z najpopularniejszych, które należą do polioli.

https://www.instagram.com/p/BrVc0SXFwPs/

Polialkohole

Są to półsyntetyczne substancje słodzące, które obecnie coraz częściej stosuje się jako zamienniki cukru oraz dodatki do żywności.

Należą do nich: maltitol, mannitol, sorbitol, ksylitol czy też erytrytol, a ich najważniejsze cechy to:

  • odporność na działanie enzymów;
  • brak podatności na fermentację;
  • nie powodują gwałtownych skoków cukru we krwi;
  • pomoc w prewencji próchnicy;
  • mogą powodować przeczyszczenia.

Ksylitol

Naturalnie występuje w niektórych owocach i warzywach. Znajdziemy go w śliwkach, truskawkach, kalafiorze czy malinach. W niewielkich ilościach produkuje go nawet organizm ludzki!

Obecnie ksylitol pozyskuje się z brzozy, owsa, buku czy też kukurydzy. Na samym początku wykorzystywano jedynie drewno brzozowe, stąd wzięła się nazwa „cukier brzozowy”.

Ksylitol bardzo przypomina sacharozę, czyli biały proszek z cukierniczki. Jest praktycznie tak samo słodki.

To substancja stabilna, odporna na szeroki zakres pH. Dzięki swoim właściwościom, ksylitol znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym czy też farmaceutycznym.

Erytrytol

Również znajdziemy go w niektórych owocach i warzywach, a także sosie sojowym czy winie. Produkowany jest na bazie fermentacji, dzięki czemu można zaliczyć go do naturalnych substancji słodzących.

Erytrytol jest stabilny termicznie i mikrobiologicznie oraz odporny na szeroki zakres pH. Mimo że należy do polioli, to dzięki swojej małej masie cząsteczkowej, jest dobrze absorbowany i nie powinien powodować problemów ze strony układu pokarmowego. Warto sprawdzić w praktyce, jakie ilości będą przez nas dobrze tolerowane.

Jedną z jego największych zalet jest fakt, że jest praktycznie bezkaloryczny. Dodatkowo eliminuje niekorzystne odczucia smakowe innych substancji słodzących, dlatego też często łączy się go np. ze stewią.

Minus, o którym rzadko się mówi

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wpis rozwiał wszelkie wątpliwości dotyczące erytrytolu i ksylitolu. Jeżeli nadal coś pozostaje niewiadomą, to zapytaj o to w komentarzu.

Obydwa produkty są godne polecenia. Trzeba spróbować samemu i wybrać faworyta.

4 komentarze
  • Kristina
    18 czerwca, 2020 15:37

    Fajny post! Ja też w sumie od dłuższego czasu używam erotrytolu – w szczególności do ciast, naleśników i tp 🙂

  • Dominika
    18 czerwca, 2020 12:55

    Idealnie się wpasowałaś w moje wczorajsze rozważania czego używać do pieczenia zamiast cukru 😁 Bo uwielbiam ciasta, bezy, jakieś domowe deserki (no dobra, normalne słodycze tez hahaha). Czas zakupić erytrytol i stewię 👌 Natrafiłam jeszcze info o inulinie + stewii do bez, żeby pozostała biała, też może kiedyś wypróbuję.

Dodaj komentarz
Name*
Email*